Näthandeln blir allt större inom bilbranschen

Näthandeln inom bilbranschen är en stigande trend som lockar allt fler svenskar till att genomföra så kallade snabba klipp på nätet, på sajter som House of Motorport. Bilhandlaren, Jens Augustsson, är dock inte orolig över att näthandeln helt ska ta över försäljningen. – Att den fysiska handeln helt kommer att försvinna tror jag inte riktigt på, säger han med en stolt ton.

En allt större farhåga för flertalet butiksägare är den så kallade näthandeln som sprider ut sig i vårt avlånga land Sverige. Flertalet butiksägare upplever att deras försäljning har minskat kraftigt under de senaste åren och nu är dessa personer även rädda för sitt företags framtida existens. Jens Augustsson, som är äger en fysisk bilhandel i centrala Skåne känner sig dock inte hotad av den växande näthandeln. Han medger dock att internet-handeln mycket väl kan bli ett hot mot de företag som inte vet hur man hanterar hotet på rätt sätt.

– Jag själv känner mig inte hotad av att människor ska köpa fler bildelar från internet. Jag har mina hemliga knep för att övervinna internet, säger han med ett skratt på sina läppar.

”Hemligheten är att våga stick ut”

Han påpekar att det inte är lätt att strida mot dessa nya marknadsföringsformer, men att man mycket väl kan vara framgångsrik säljare av bildelar om man bara vet hur man ska göra. Hemligheten enligt honom är att våga sticka ut från andra företag i den traditionella marknadsföringen. – Du måste våga uppvisa dina unika sidor av ditt företag, som du garanterat inte hittar hos andra företag. Det kan handla om allt från att arrangera temadagar till att ha tävlingar på ditt kontor som dina kunder kan delta i.

Han berättar sedan ett exempel hur han gjorde första gången vid just en sådan aktivitet.

  • Jag funderade länge på hur jag skulle övervinna internets hot. När jag funderat ett kom jag på en helt unik sak. Under en helg valde jag att bjuda in samtliga bilägare av en bil nyare är 2017 års modell till en temakväll. Där genomförde jag sedan seminarium där jag inför alla bilägare förklarade hur framtidens bilbransch skulle se ut.  Jag berättade även om de vanligaste bilproblem som brukar uppstå med just nya bilar. Det hela blev en mycket lyckad kväll och jag fick flertalet nya kontakter, som senare skulle visa sig bli nya kunder till företaget.

Hur många nya kunder fick du genom denna temakväll?

  • Det är svårt att säga på rak arm. Men väldigt många nya skulle jag vilja säga.

”Vill man tillräckligt mycket – så kan man lyckas”

Innan vi avslutar samtalet påpekar han inte gjorde något unikt på nått sätt. Det han däremot gjorde var att han hade en stor vilja att lyckas, vilket skulle visa sig bli hans stora framgång. Han tror också att alla företag som har en vilja kan lyckas med sina arrangemang, på samma sätt som han gjorde.

  • Jag tror att man bara måste våga viljas lyckas. Vågar man lyckas så kommer man också lyckas avslutar han vårt samtal med.