Saab motorcykel

Läste häromdagen om en kille vars farfar på 1960-talet hade byggt en egen motorcykel för hand. Kan ni gissa vilken motor karln använde? En Saab trecylindrig tvåtakts Saab 750 motor från 1958. Hojen hade sportkamaxel, toppen var planad och hela kåpan var i aluminium. Effekt runt 40 hästkrafter, vilket inte är så mycket med dagens motorer (Kawasaki Ninja H2R har 300 hästkrafter). Som kylning använde killens farfar två stycken värmeelement från en PV 444, hojen drevs via kedja och växellådan var en BSA. Motorcykeln gick att köra långa sträckor, året om. Hela motorcykeln vägde runt 250 kilo. Det enda jag inte gillar med hojen är att bakhjulet kommer ifrån en BMW, enligt mig bör bakhjulet ha kommit från en Saab 92 eller Saab 93. Tänk att åka till en mc verkstad med den skönheten, undrar vad de på verkstaden skulle säga när de såg en Saab motorcykel? De hade nog inte trott sina ögon när de sätt hojen. Slår vad att man hade hamnat på deras Facebook eller Instagram, bara för att de ska kunna skryta med att deras mc verkstad har servat Sveriges kanske enda Saab motorcykel. Det är nästan som att jag vill försöka leta upp denna farfadern och fråga ifall han kan tänka sig att sälja sin juvel, det hade varit riktigt coolt att få köra runt på en Saab hoj, och förstås visa upp den för alla i Saab-communityn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *